Naujoji sintetika prieš natūralius pluoštus
Dauguma mano, kad yra geriau ir sveikiau dėvėti natūralaus pluošto drabužius. Medvilnė, vilna, linas – daugybę amžių drabužių gamybai naudoti ir tebenaudojami pluoštai. Žmonijos poreikiams tenkinti natūralių pluoštų nebepakanka, todėl mokslininkai ir technologai išmoko sintetinti pluoštus iš naftos, tačiau ne taip jau paprasta sukurti tokius, kurie leistų odai kvėpuoti, išlaikytų šilumą, būtų malonūs dėvėti, gražūs, praktiški.
Nauji pluoštai nepraleidžia vandens ir vėjo, bet leidžia odai kvėpuoti, pavyzdžiui, šiuolaikinis poliesteris gali būti artimas vilnai, nes jau išmokta sukurti tokios struktūros siūlą, kuriame daug oro. Toks pluoštas gerai sulaiko šilumą. Pluoštams kurti taikomos ir biotechnologijos. Atitinkamai modifikavus tekstilės paviršių, jau sukurti į voratinklį panašūs pluoštai. Šiems pluoštams suteikiamos naujos savybės ar išvaizda. Mokslinėse laboratorijose jau taikomi ir nauji tekstilės apdorojimo metodai panaudojant žemos temperatūros plazmą, ultragarsą, lazerį.

Pluoštų savybės ir atpažinimas
Medvilnę sudaro 85–90 proc. grynos celiuliozės. Medvilnės plaukeliai yra spiralės formos. Medvilniniai audiniai lengvi, minkšti, pralaidūs orui, puikiai sugeria drėgmę, yra atsparūs aukštesnei temperatūrai, todėl juos galima virinti, lyginti karštu lygintuvu.

Vilnos pluošte yra baltyminės medžiagos keratino. Vilna yra minkšta, gerai sugeria drėgmę, elastinga, švelni, puri, sulaiko šilumą.
Sintetiniai audiniai – nailonas, kapronas, poliesteris – blogai sugeria vandenį, nepraleidžia vėjo. Nailonas yra elastingas, atsparus plyšimui, bet jautrus temperatūros poveikiui, veikiant oro deguoniui ir šviesai, pluoštas oksiduojasi ir suyra.
Pluoštus galima atpažinti pagal išvaizdą, tirpumą įvairiuose tirpikliuose, degumą ir degimo produktus, jų kvapą. Deginant pluoštus stebimas degimo greitis, liepsnos spalva, degančios medžiagos agregatinės būsenos pokyčiai, degimo produktų liekanos, jų spalva, kiekis, uodžiamas degimo produktų kvapas ir kt. Lentelėje pateikiami minėti požymiai, deginant pluoštus.

5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Geba daryti išvadas remdamiesi sudėtingais informacijos šaltiniais įvairiuose kontekstuose ir gali paaiškinti kai kuriuos priežastinius ryšius.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
4 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(4G) Remdamiesi gamtamoksliniu turiniu, procedūrinėmis bei episteminėmis žiniomis gali paaiškinti, įvertinti ir planuoti gamtamokslinius tyrimus, interpretuoti duomenis įvairiose gyvenimo situacijose, kurios reikalauja daugiausia vidutinio lygio kognityvinių gebėjimų.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Remdamiesi gamtamoksliniu turiniu, procedūrinėmis bei episteminėmis žiniomis gali paaiškinti, įvertinti ir planuoti gamtamokslinius tyrimus, interpretuoti duomenis daugelyje sudėtingų gyvenimo situacijų, kurios reikalauja kai kurių aukšto lygio kognityvinių gebėjimų.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
4 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(4G) Geba keisti ir interpretuoti duomenis, turi tam tikrą supratimą apie mokslinių teiginių patikimumą.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Geba daryti išvadas remdamiesi sudėtingais informacijos šaltiniais įvairiuose kontekstuose ir gali paaiškinti kai kuriuos priežastinius ryšius.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
6 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(6G) Nuosekliai demonstruoja pažangų gamtamokslinį mąstymą ir argumentavimą, grindžiamą modeliais ir abstrakčiomis idėjomis. Remiasi savo gamtamoksliniu suvokimu nepažįstamose ir sudėtingose situacijose.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/